۹ تفاوت پمپ عمودی و افقی در دستگاه قطعه شویی چیست؟

یکی از مهمترین قطعات در هر دستگاه قطعه شویی، پمپ آن است که کیفیت عملکرد و نحوه پاشش مواد شوینده را تعیین خواهد کرد. این نوع از پمپ‌ها بسته به اندازه، شکل، استاندارد ساخت، مراحل انجام کار، سرعت، شیوه آب بندی و سایر مشخصات طراحی، در دسته‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند. یکی از دسته بندی‌های اصلی برای پمپ دستگاه قطعه شویی، عمودی و افقی بودن آن است. در این مقاله از ماشین سازی زرنه اصفهان می‌خواهیم به بررسی تفاوت پمپ عمودی و افقی در دستگاه قطعه شویی بپردازیم.

تفاوت های پمپ افقی و عمودی در دستگاه قطعه شویی

شباهت پمپ افقی و عمودی در دستگاه قطعه شویی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت‌های پمپ عمودی و افقی در دستگاه قطعه شویی بپردازیم، باید شباهت‎‌های آن‌ها را بررسی کنیم. مهمترین این شباهت‌ها عبارتند از:

6 شباهت پمپ افقی و عمودی در دستگاه قطعه شویی

  • هر دوی این پمپ‌ها از نیروی گریز از مرکز برای حرکت مایعات از طریق پروانه و در داخل لوله تخلیه استفاده می‌کنند.
  • هر دو برای استفاده از مایعات مختلف مانند آب، روغن و مواد شیمیایی مناسب هستند.
  • هر دو نوع پمپ در طیف وسیعی از اندازه‌ها موجود هستند و نیازهای عملکردی مختلفی را برآورده می‌کنند.
  • گزینه‌های مربوط به تنظیم سرعت یا جریان محوری برای هر دو در دسترس است.
  • هر دو می‌توانند پیکربندی‌های باز، نیمه باز و بسته را برای پروانه خود داشته باشند.
  • برای هر دو نوع پمپ می‌توان از روش‌های آب بندی مکانیکال یا مهر و موم استفاده کرد.

این صفحه را هم ببینید: خرید دستگاه قطعه شویی سبک یا سواری

تفاوت های پمپ عمودی و افقی در دستگاه قطعه شویی

با وجود همه شباهت‌هایی که میان پمپ عمودی و افقی در دستگاه قطعه شویی وجود دارند، یک سری تفاوت‌های عمده در میان این دو محصول باعث شده که کاربردهای مختلفی هم داشته باشند. مهمترین تفاوت‌های پمپ عمودی و افقی عبارتند از:

تفاوت طراحی پمپ عمودی و افقی

پمپ‌های افقی دارای یک شفت افقی و یک پروانه هستند که در دورن محفظه می‌چرخد و در میان یاتاقان‌ها یا کنسول‌ها قرار گرفته است. اما محور پمپ‌های عمودی، حالت ایستاده دارد و پروانه آن‌ها هم درون محفظه معلق است و حالت شعاعی دارد.

فضای مورد نیاز پمپ افقی و عمودی

معمولا پمپ افقی در دستگاه قطعه شویی اندازه بزرگتری دارد و نیاز به فضای بیشتری برای نصب خواهد داشت؛ این در حالی است که پمپ‌های عمودی طراحی فشرده‌ای دارند و فضای محدودی را برای نصب نیاز خواهند داشت. البته دقت داشته باشید که این فشرده بودن و نیاز به فضای کمتر، ممکن است فرایند نگهداری یا تمیز کردن پمپ را برای شما سخت‌تر کند.

تفاوت پمپ عمودی و افقی در نحوه نصب

به طور کلی پمپ عمودی طراحی ساده‌تری نسبت به پمپ افقی دارد و شما می‌توانید به راحتی به قسمت‌های مختلف آن دسترسی داشته باشید. اما در پمپ‌های افقی، تراز کردن پمپ و لوله کشی و موتور کار سختی است و معمولا به زمان زیادی نیاز دارد.

تفاوت کاربرد پمپ افقی و عمودی

یکی دیگر از تفاوت‌های پمپ عمودی و افقی در دستگاه قطعه شویی مربوط به کاربرد آنهاست. پمپ‌های عمودی معمولا می‌توانند آب و مایعاتی با خواص شیمیایی و فیزیکی مشابه آن را انتقال دهند؛ به همین دلیل در دستگاه‌های قطعه شویی، برای انتقال آب با فشار زیاد یا پمپ کردن آب داغ به کار می‌روند. اما از پمپ افقی می‌توان برای انتقال شوینده‌های خورنده که حاوی ذرات جامد نیستند و ویسکوزیته آن‌ها خیلی زیاد نیست، استفاده کرد. این پمپ‌ها قابلیت کار در بازه دمایی منفی ۲۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد را دارند؛ اما پمپ‌های عمودی تنها تا دمای ۸۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کنند.

تفاوت پمپ عمودی و افقی در فشار و جریان سیال

مهمترین تفاوت پمپ افقی و عمودی در دستگاه قطعه شویی، رابطه‌ای است که میان فشار و جریان سیال وجود دارد. معمولا نرخ پایداری جریان در پمپ عمودی بیشتر است و به فشار بستگی دارد؛ یعنی با توجه به فشار محیط، تلاش خواهد کرد که همواره جریان ثابتی از شوینده را به وجود آورد. اما در پمپ افقی، با افزایش فشار، جریان شوینده‌ها کاهش پیدا خواهد کرد؛ به همین دلیل معمولا سرعت بالایی در پاشش دارند تا مانع از ایجاد افت فشار یا نوسانات جریان شوند.
این صفحه را هم ببینید: سفارش خرید دستگاه قطعه شویی

خلاصه تفاوت پمپ افقی و عمودی در دستگاه قطعه شویی

برای اینکه راحت‌تر بتوانید پمپ عمودی و افقی را در دستگاه قطعه شویی با هم مقایسه کنید، مهمترین تفاوت‌های این دو نوع پمپ را در جدول زیر خلاصه کرده‌ایم. ماشین سازی زرنه اصفهان در زمینه فروش انواع دستگاه قطعه شویی با طراحی اختصاصی پمپ فعالیت دارد و این محصولات را با گارانتی طولانی مدت به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای سفارش خرید این دستگاه‌ها یا دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

جنبه مقایسه پمپ عمودی پمپ افقی
موقعیت محوری عمودی افقی
فضای نصب نیاز به فضای سر بیشتر و کف کمتر نیاز به فضای سر کمتر و کف بیشتر
فشار و دمای کاری متناسب برای شرایط با فشار و دمای بالا نمی‌تواند فشار و دمای مکش خیلی زیاد را تحمل کند
راندمان کارایی نسبتا پایین کارایی نسبتا بالا
پرایمینگ نیاز ندارد نیاز دارد
تعمیر و نگهداری و نصب نسبتا سخت نسبتا آسان

سوالات متداول

تعمیر و نگهداری کدام نوع پمپ ساده‌تر است؟

معمولا تعمیر و نگهداری پمپ افقی به دلیل بزرگتر بودن ابعاد و داشتن قطعات در دسترس‌تر، نسبت به پمپ عمودی ساده‌تر است.

استهلاک پمپ عمودی کمتر است یا افقی؟

استهلاک پمپ عمودی در مقایسه با افقی کمتر است؛ زیرا در ساختار پمپ‌های افقی از فیبر و فنر استفاده شده که طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

جهت بهتر شدن کیفیت مقالات سایت ماشین سازی زرنه اصفهان، لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید

3.2/5 - (8 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =