تاریخچه دستگاه قطعه شویی چیست؟

دستگاه قطعه شویی در صنایع امروزی نقش مهمی را ایفا می‌کند و تمام آلودگی‌ها را از روی قطعات صنعتی پاک خواهد کرد. اما آیا می‌دانید برای نخستین بار این دستگاه چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت؟

در این مقاله از ماشین سازی زرنه اصفهان می‌خواهیم تاریخچه دستگاه قطعه شوی را در ایران و جهان مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه دستگاه قطعه شویی چیست؟

اولین طراحی دستگاه قطعه شویی

از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی، بسیاری از روش‌های تمیز کردن قطعات بهبود پیدا کرده و با توجه بیشتری به اثرات زیست‌ محیطی انجام می‌شد. در این سال‌ها بیشتر از حلال‌هایی مانند بنزین، سوخت دیزل و نفت سفید برای تمیز کردن و چربی زدایی قطعات استفاده می‌شد. پس از آن حلال‌های کلردار روی کار آمده و به یک استاندارد صنعتی تبدیل شدند.

اما در طول دهه ۱۹۸۰ استفاده از حلال‌های کلر به دلیل مسائل زیست محیطی ممنوع شده و رفته‌ رفته دستگاه‌های پاکسازی مبتنی بر آب  برجستگی پیدا کردند. در سال ۱۹۷۱ شخصی به نام گری مینکین توانست دستگاه قطعه شوی مبتنی بر آب را برای چربی زدایی از قطعات خودرو بسازد و از فشار ضرب‌ه‎ای هیدرولیک برای این منظور استفاده کند.

اولین کاربرد های دستگاه قطعه شویی

اولین کاربردهای دستگاه قطعه شویی

دستگاه قطعه شویی در ابتدای کار تنها برای تعمیرگاه‌های گیربکس خودرو و موتور استفاده می‌شد. این دستگاه‌ها در گذشته تنها یک مخزن بزرگ بودند که با استفاده از مخلوط از آب و مواد شوینده پر شده بودند؛ در نتیجه ساعت‎‌ها طول می‌کشید تا لکه‌های موجود بر روی قطعات از بین بروند. اما امروزه استفاده از دستگاه قطعه شویی در صنایع مختلف رواج پیدا کرده و در عرض چند دقیقه می‌تواند به طور کامل هر نوع آلودگی را از بین ببرد.

 

این صفحه را هم ببینید: دستگاه قطعه شویی قدیمی

بهبودهای ایجاد شده در دستگاه قطعه شویی

اگر بخواهیم دستگاه قطعه شوی جدید را با مدل‌های قدیمی مقایسه کنیم، می‌توانیم تغییرات مثبت زیادی را در آنها ببینیم که مهمترین آنها عبارتند از:

  • استفاده از محلول‌های شوینده سازگار با محیط زیست
  • کاهش قابل توجه زمان شستشو
  • افزایش قدرت در از بین بردن انواع آلودگی‌ها
  • قابلیت تنظیم فشار متناسب با نوع قطعه
  • امکان استفاده در صنایع مختلف برای شستشوی قطعات کوچک و بزرگ
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی در فرایند شستشو
  • کاهش هزینه‌های شستن قطعات در صنایع مختلف

تاریخچه دستگاه قطعه شویی در ایران

در کشور ما هم از سال ۱۳۵۰، ماشین سازی زرنه اصفهان برای نخستین بار اقدام به تولید انواع دستگاه قطعه شویی کرده و رفته‌ رفته فناوری به‌ کار رفته در این دستگاه‌ها را توسعه داد. از همان ابتدای کار، ماشین سازی زرنه به دنبال بهبود کیفیت ماشین‌ها بود؛ به همین دلیل امروزه یک دستگاه برای دهه‌ها در یک کارگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز به تعمیر پیدا نمی‌کند.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه قطعه شویی سبک یا دیگر انواع این دستگاه‌ها با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله تاریخچه دستگاه قطعه شویی را به طور کامل بررسی کرده و گفتیم که چه روندی را از گذشته تا امروز در ایران و جهان طی کرده است؟ شما می‌توانید برای خرید انواع دستگاه قطعه شویی سواری، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین یا مدل‌های خاص از این دستگاه‌ها با ما در ماشین سازی زرنه اصفهان تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا دستگاه‌های قطعه شویی امروزی با محیط زیست سازگار هستند؟

زیرا از مواد شوینده زیست تخریب پذیر در آنها استفاده شده و فناوری دفع آلودگی‌ها از این دستگاه‌ها به خوبی مدیریت شده است.

چرا زمان شستشوی قطعات در دستگاه‌های جدید تا حد زیادی کاهش پیدا کرد؟

زیرا در این دستگاه‌ها از فناوری‌های مدرن شستشو، حلال‌های مناسب، ظرفیت بالا و قابلیت تنظیم فشار و دمای آب استفاده شده است.

جهت بهتر شدن کیفیت مقالات سایت ماشین سازی زرنه اصفهان، لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید

3.3/5 - (24 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 1 =